Zespół

Ewa Szczęsna
związana naukowo i zawodowo z Wydziałem Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie odbyła studia magisterskie - zwieńczone uzyskaniem stopnia magistra filologii polskiej (1991), studia doktoranckie – zwieńczone uzyskaniem stopnia doktora nauk humanistycznych (2000, wyróżnienie), gdzie uzyskała stopień doktora habilitowanego (2008) i gdzie zatrudniona jest jako pracownik naukowo-dydaktyczny (obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Komparatystyki). W latach 2009-2012 pełniła funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Literatury Polskiej. Od 2000 roku współpracuje również jako wykładowca z Akademią Teatralną w Warszawie oraz studiami podyplomowymi w Polskiej Akademii Nauk i w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Jest również członkiem Komitetu Głównego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk, gdzie pełni obecnie funkcję wiceprzewodniczącej.

Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na porównawczej poetyce, semiotyce i antropologii przekazów różnosemiotycznych i różnomedialnych oraz perswazji medialnej. Przedmiotem jej badań są struktury tekstowe i opisujące je kategorie semiotyki i poetyki wspólne dla różnych form tekstualności (takie jak np.: znak, intersemiotyczność, tekst, dyskurs, narracja, metafora, porównanie) oraz przesunięcia, jakie dokonują się w sposobie ich istnienia w przestrzeniach różnych mediów i dyskursów. Jej badania zmierzają w stronę nieustannego poszerzania granic poetyki, i to zarówno, jeśli chodzi o narzędzia i kategorie, jak i terytorium tekstów, do których narzędzia te są odnoszone. Aktualnie zajmuje się strukturą przekazów digitalnych.

Udział w projektach badawczych:
1. Kierownik projektu: Dyskurs reklamowy jako gatunek wypowiedzi kulturowej (1H01C00819)- realizacja w latach 2000-2003;
2. Kierownik projektu: Struktura przekazu digitalnego- aspekty semiotyczne, semantyczne, komunikacyjne (NN103398340) realizacja w latach 2011-2014;
3. Wykonawca projektu „Znakowe wartości kultury. Aspekty historyczne, tożsamość i zmiana” (11H11020280) kierownik projektu – prof. dr hab. Zbigniew Kloch

Najważniejsze publikacje

Książki autorskie, redakcje i współautorstwo monografii zbiorowych (wybór)
1. E.Szczęsna, Poetyka mediów, WUW, Warszawa 2007, ss. 264.
2. E.Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001, 2003 PWN, ss. 236.
3. Słownik pojęć i tekstów kultury. Terytoria słowa, red. E.Szczęsna, WSiP, Warszawa 2002, ss.359.
4. E.Szczęsna, Ontologia i epistemologia porównania, w: Komparatystyka dzisiaj, tom1: Problemy teoretyczne, red. E.Szczęsna, E.Kasperski, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2010, s.97-114.
5. E.Szczęsna, Dyskurs internetowy a literacki. O niektórych relacjach między internetem a literaturą, w: Komparatystyka dzisiaj, t.2: Interpretacje, red. E.Kasperski, E.Szczęsna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011, s. 187-210.

Artykuły w czasopismach i książkach zbiorowych (wybór)
1. E.Szczęsna, The creation of meanings in digital texts, w: Vision and cognition in language, literature and culture, red. T.Dobrzyńska, R.Kuncheva, Sophia 2011, s.245-258.
2. E.Szczęsna, Komparatystyka mediów. Poetyka, semiotyka, komunikacja medialna, w: Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, WUW, Warszawa 2011, s. 289-321.
3. E. Szczęsna, Marka w świecie znaków. Semiotyczne i antropologiczne aspekty kreowania marki, w: Zarządzanie silną marką, red. Marzanna K.Witek-Hajduk, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 295-311.
4. E. Szczęsna, Cyfrowy światoobraz. Kilka uwag o obrazowości przekazów internetowych, w: Kulturowe wizualizacje doświadczenia red. W. Bolecki, A. Dziadek, Warszawa 2010, s.383-397.
5. E.Szczęsna, Epistemologia internetu. Neostrukturalizm i strukturalizm technologiczny, „Przegląd Humanistyczny” 2010/4, s. 51-63.
6. E.Szczęsna, Znak w cyfrowym świecie, w: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M.Filiciak, G.Ptaszek, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 272-283.
7. E.Szczęsna, Struktura tekstowa Internetu, w: E-polonistyka, red. A.Dziak, S.J.Żurek, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2009, s.101-110.
8. E.Szczęsna, Verbo-pictorial figures in textual presentations, w: Words and Images. Iconicity of the Text, red. T.Dobrzyńska, R.Kuncheva, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Warszawa- Sofia 2008, s.348-362.
9. E.Szczęsna, Powtórzenie i polisemiotyczność. Typy i formy powtórzeń, „Przegląd Humanistyczny” 2007/2, s.57-71.
10. E.Szczęsna, Semiotyczne uwarunkowania interpretacji, Filozofia i etyka interpretacji, red. A.Kola, A.Szahaj, Universitas, Kraków 2007, s. 71-85.
11. E. Szczęsna, Perswazyjność piękna, w: Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K.Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2007, s.265-277.
12. E.Szczęsna, Ku czemu wychowuje reklama?, w: Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty, red. M.Dudzikowa, M.Czerepaniak-Walczak, t.2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 165-185.
13. E.Szczęsna, Wieloperspektywizm krótkich form Kafki, „Tekstualia”, 2006/2(5), s. 63- 75 (tekst jest rozszerzoną wersją artykułu: Fenomenologia sensu w krótkich formach Kafki).
14. E.Szczęsna, Poetyka w świecie domen cyfrowych, „Teksty Drugie” 2006/4, s.219-239.
15. E.Szczęsna, Tożsamość hybrydyczna, Er(r)go, nr 9, 2004/2, s.9-19.
16. E.Szczęsna, Struktury myślenia literackiego a psychologia percepcji, w: Literatura a wiedza, red. W.Bolecki, E. Dąbrowska, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2006, s.494- 506.
17. E.Szczęsna, W stronę epistemologii tekstów polisemiotycznych, w: Oblicza komunikacji I. Perspektywy badań nad tekstem, dyskursem i komunikatem, t.1, red. I.Kamińska- Szmaj, T.Piekot, M.Zaśko- Zielińska, Tertium, Kraków 2006, s.233-245.
18. E.Szczęsna, Memory in the Advertisement, w: Memory and Text. Cognitive and Cultural Aspects, red.T.Dobrzyńska, R.Kuncheva, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2005, s.229-241.
19. E.Szczęsna, Aforyzm i slogan – język jako zdarzenie fikcji, „Teksty Drugie” 1-2/2004.
20. E.Szczęsna, Metafora transsemiotyczna, „Pamiętnik Literacki”, 2004/2.
21. E.Szczęsna, Humor w reklamie, „Przegląd Humanistyczny”, 2003/3, s.5-13.
22. E.Szczęsna, Opowiadanie i media, „Pamiętnik Literacki”, 2002 z.2, s.125-137.